Estem passant un mesos complicats durant els quals hem hagut de compartir més estones en família que de costum. Quan tots som a casa, no es pot sortir al carrer i no seguim les rutines habituals les hores es fan llargues i aquella activitat que ens agradava tant (llegir, mirar la tele, cuinar…) ja l’hem fet tantes vegades que ja no ens distreu prou. Molts ens hem adonat de la importància de trobar noves distraccions per ocupar el temps de manera lúdica, creativa i sobretot interactiva.

Tal i com han demostrat la gran majoria de famílies i així ho hem vist a les xarxes, els jocs de taula, ja siguin comercials o bé inventats i tota mena d’entreteniments utilitzant qualsevol estri i material que trobem per casa han estat la solució per evitar les estones d’avorriment durant el confinament.

A l’escola tant el jocs comercials com qualsevol tipus d’entreteniment inventat han estat sempre una eina pedagògica per treballar molts aspectes emocionals i personals d’una manera efectiva i lúdica.

Els jocs de taula, són l’eina perfecta per observar i descobrir com són els nostres alumnes,  poder-los ajudar si veiem que no poden aguantar la frustració que els genera perdre, si s’angoixen massa en situacions que es donen en el joc, buscar estratègies i solucions a un problema… perquè això els servirà en altres àmbits de la vida.

Per qualsevol etapa educativa és una bona eina com a alternativa a les pantalles. Existeixen molts jocs estratègics estimulants, que els fan gaudir i faciliten que puguin interaccionar amb altres companys o amb la família.

Les grans aportacions pedagògiques dels jocs i tot tipus d’entreteniments són:

  • Facilitar l’evolució del llenguatge (llegir i entendre les instruccions, interpretar-les, explicar-les).
  • Afavorir la creativitat i  l’enginy.
  • Aprendre estratègies, millorar en flexibilitat mental. 
  • Desenvolupar la intel·ligència a través de les estratègies del joc.
  • Compartir i gaudir estones de lleure en companyia.
  • Compartir temps entre grans i petits.
  • Aprendre a relacionar-se amb els altres, a compartir i a resoldre els conflictes relacionals.
  • Conèixer i ser conscient de les habilitats i limitacions pròpies.
  • Acceptar les normes i les regles i a assumir-les com a necessàries.
  • Saber perdre. Identificar i controlar les emocions.
  • Acceptar la intervenció de l’atzar donat que la possibilitat de guanyar no està sempre supeditada a les habilitats personals.
  • Recuperar jocs de tota la vida i valorar les aportacions i experiències dels pares, avis i/o altres persones.
  • Poder jugar amb pocs recursos materials. Buscar noves solucions als entreteniments habituals manipulant objectes i buscant-hi noves opcions de joc.

A  l’escola també utilitzem els jocs de sempre i sovint ens inventem noves normes. Això ens ajuda a aprendre a posar-nos d’acord, saber dialogar, acceptar l’opinió dels altres… i així podem constatar com entre tots millorem aquell joc i li donem més sortides creatives. No sempre ens hem de regir per les normes establertes en un principi sinó que a mesura que anem coneixent el joc, podem inventar-nos altres opcions que el facin més estratègic, o més divertit segons els nostres gustos.

També ens inventem jocs nous utilitzant qualsevol material ja sigui o no reciclable: taps, pots, gomes, pedres del pati… Tot serveix per inventar noves formes de distreure’ns.

En aquesta època ens arriben molts inputs sobre com passar l’estona i tot el que podem comprar de nou a les botigues, però si ens mirem amb bons ulls tot el que ja tenim a casa, podem descobrir-hi noves utilitats i sobretot, amb molta creativitat, transformar un joc de tota la vida en tota una altra història.

Mireia Segura Joan | Tutora AIS Escola Àuria