Els dilluns, els alumnes i les alumnes de l’aula de Blaus desperten els sentits a través de les safates d’experimentació.

Les safates d’experimentació són una activitat en el qual els infants juguen, manipulen i exploren de manera lliure diversos materials (sorra, aigua, pa ratllat, fulles, llenties, entre d’altres) que proporcionen una gran varietat de sensacions (plaer, fastig, indiferència, etc.) i ofereixen diverses qualitats (pes, formes, dimensions, volum, textures, colors, olors, gustos). A més, també se’ls ofereix diferents materials per fer transvasaments com, per exemple, pots, gots, embuts i culleres.

A través d’aquesta manipulació i exploració, els alumnes desenvolupen i augmenten la motivació, l’atenció i la concentració, la coordinació òcul manual, la imaginació i el plaer sensorial.

Davant d’aquests materials, els alumnes es fan les seves pròpies hipòtesis sobre el comportament dels materials que tenen a l’abast i les conseqüències de les seves combinacions: què puc fer amb aquest objecte, què passarà si, etc.

Així, doncs, s’inicien en la lògica matemàtica mentre fan diferents combinacions, comparacions, seriacions i agrupacions, i es treballen conceptes relacionats amb la quantitat (més/menys, ple/buit) i la qualitat (tou/dur, sec/moll, calent/fred, etc.). Les safates d’experimentació també afavoreixen el llenguatge, les habilitats d’higiene i el respecte pel material i companys.

Quan acabem, sempre deixem temps perquè els alumnes ens ajudin a recollir, classificar els diferents materials amb el suport de l’adult (les culleres aquí, els gots allà, etc.) i netejar la taula i el terra.   

Aquest trimestre, alguns dels materials que hem utilitzat per fer les nostres experimentacions han estat:

  • Safata amb sorra i colorant alimentari.
  • Safata amb aigua i gel de colors.
  • Safata amb romaní i pinyes.
  • Safata amb fruites (magrana, llimona i taronja).
  • Safata amb sorra, cucs i aranyes de llaminadura.
  • Safata amb confeti.

Clara Ferrer | Tutora Aula de Blaus Escola Àuria