Quan finalitza el període de vacances, els nens i les nenes tornen a la rutina, alguns amb més ganes que d’altres d’iniciar de nou el curs escolar, les rutines i retrobar-se amb els seus companys/es i mestres.

Sovint els adults, planifiquen petits viatges, excursions o sortides pensant en el que sembla pot agradar a les criatures i els pot fer gaudir. En ocasions i per diversos motius, hi ha infants que durant l’estiu no fan cap activitat diferent de la seva rutina, així que ens podem trobar gran variabilitat en la forma de viure les vacances d’estiu i la situació en què es pot trobar cada família.

El que sí s’observa, des del CDIAP i parlant amb els nostres petits i petites, és que si els preguntem com ha anat l’estiu, què han fet, què els ha agradat més, o què recorden, ens sorprenen en les seves respostes. Alguns pares els diuen a quin lloc han estat (càmping, hotel, poble, parc d’atraccions, piscina, platja…)  o a on han passat més temps, i els nens quan senten això, poden reviure un moment determinat durant aquell dia en que va passar quelcom especial per ells/es. I sovint, pot semblar que no recorden el context d’aquella situació, sinó que s’han impregnat d’una sensació, d’un moment o d’una persona que ha fet que tot aquell dia hagi estat màgic. I és aquí quan ens comencen a explicar amb les seves paraules, què els ha fet vibrar i què guarden en el seu record com una experiència molt agradable. També hi ha nens i nenes que expressen situacions desagradables que han viscut i això també passa, i cal parlar-ne i oferir un espai on acollir el que han viscut amb les paraules i recursos què disposin.

El llenguatge està lligat a les emocions i, per tant, podem ajudar els nens i les nenes a posar paraules a quin sentiment ha estat el que els ha suggerit aquella situació i amb quines paraules podem definir o construir allò que pel motiu que sigui, els ha deixat petjada.  

Núria Álvarez Echegoyen | Logopeda CDIAP Apinas