La classe de Primària A de l’Escola Àuria som un grup de 7 nens i nenes d’entre 9 i 12 anys.

Al setembre, quan vam començar l’escola, tant mestres com alumnes se’ns va presentar un gran repte: la tornada a l’escola presencial després de 6 mesos. Estàvem en una situació que mai havíem viscut i tampoc tornàvem a l’escola de la mateixa manera que la vam deixar, a corre cuita, al mes de març.

Com a professionals de l’ensenyament teníem una gran responsabilitat, ja que els nens i nenes havien estat molt temps a casa. És cert que hi havia moltes ganes de poder tornar-nos a veure les cares (tot i que sota una mascareta) i també teníem moltes ganes de poder-nos abraçar (fent-ho amb el colze). Però ara havíem d’adaptar-nos de nou a una rutina, a tornar a agafar uns hàbits i a la nova situació de: grups bombolla, horaris, mascareta, distància i rentat de mans.

A l’escola sempre hem tingut molt presents les necessitats dels nostres alumnes i donem molta importància al seu benestar global dins i fora l’escola. I per aquesta raó, per poder tornar a agafar el ritme de l’escola, una part important del matí el dediquem a organitzar el dia. Això permet establir una rutina diària que ajuda als alumnes a sentir-se segurs i, per tant, a aconseguir un ambient adequat pel seu desenvolupament integral.

Una de les eines que ens ajuden a aconseguir-ho són els càrrecs. Que es basen en petites responsabilitats que cada alumne te i que ha de fer al llarg d’una setmana. Aquests els realitzem amb l’ajuda dels pictogrames, un sistema de comunicació augmentatiu. A la nostra classe, tenim diferents càrrecs: el del calendari, per saber quin dia i mes estem; el del temps, per fixar-nos en quin temps fa i en quina estació de l’any estem; el de l’horari, per saber quines activitats farem al llarg de tot el dia; el de passar llista, per saber qui ha vingut a l’escola i qui no; el del dinar, per saber què menjarem per dinar al menjador escolar, ja que tots es queden a l’escola a dinar; el de preguntar com marxem cap a casa, per anticipar als alumnes qui marxarà en bus, qui amb els pares o qui es quedarà a l’esplai; i, per últim, el de fer encàrrecs, que és molt important perquè és qui ajuda a la mestra i a l’educador.

És cert que hi dediquem una gran part del dia, però és una de les activitats més importants que fem. Aquests càrrecs els ajuda a tenir responsabilitats que els permeten prendre decisions, a tenir iniciativa i a desenvolupar més la seva autonomia personal. I, finalment, també ajuda a deixar fluir el seu creixement dins un entorn favorable tenint en compte les seves necessitats, capacitats i habilitats.

També s’ha de dir, ara que ja portem uns quants mesos d’escola, que l’adaptació que tots els i les alumnes de l’Escola Àuria ha estat i està sent exemplar. Des de l’escola, seguim totes les mesures per tal de protegir-nos i, els nens i nenes, han integrat totes les mesures d’una manera excepcional i sense perdre el somriure que tant ens agrada. I això em fa sentir molt orgullosa de tots ells i elles.

Beth Mauri | Tutora de Primària A Escola Àuria